Svar: Appetitten er væk - skal vi supplere med mælk?
28. april 2022
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og fine spørgsmål om mælk og appetit :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver frustreret, for der er jo ikke noget du hellere vil end at give din dreng mad - og du reagerer naturligt med at tilbyde ham en ekstra flaske, når han afviser mad. Du tænker sandsynligvis "et eller andet skal han jo have", men du har fuldstændig ret, når du spørger, om det er en bjørnetjeneste at gøre ham, og om det tager hans appetit - for ja, det er der stor sandsynlighed for, at det gør...
Du skal derfor forsøge at komme tilbage til de 3 flasker i døgnet, og jeg vil anbefale dig, at du lægger disse før middagslur, aften og sen aften. Hen skal ikke længere have flaske tidlig morgen, fordi mælken her fjerner hans lyst til og behov for morgenmad. Han skal ikke have flasken om formiddagen, fordi det fjerner hans behov for og lyst til at spise frokost. Han skal ikke have flaske om eftermiddagen, fordi det fjerner appetitten til aftensmaden.
Han skal derimod have sin flaske, når du putter ham til middagsluren, fordi han der er blevet tilbudt både morgenmad, mellemmåltid og frokost, ligesom han skal tilbydes flasken om aftenen fordi han der er tilbudt mad om eftermiddagen og aftensmad.. og drømmeflasken gives, fordi den kan være med til at gøre, at han sover bedre og mere sammenhængende om natten og ikke behøver flaske tidlig morgen:)
400 ml mme lyder helt okay, og derudover skal du naturligt stadig bruge mme i grød og mos, som du laver udelukkende til ham. På den måde får han lidt ekstra. Og så skal hans væskebehov dækkes af vand af kop.
Ud over mælkeindtaget, så spiller alder og udvikling også ind. Rigtig mange forældre oplever, at barnet i 8-10 måneders alderen lukker munden for skeen. Det er ofte ikke tegn på kræsenhed, men derimod udtryk for, at jeres dreng nu begynder at ville spise mere selv og gerne styre måltiderne mere selv. Det er derfor vigtigt, at du forsøger at anekernde dette og tilbyder ham mad, som han selv kan sidde med og styre selv - og så kan du stadig forsøge at supplere med lidt på en ske ved siden af.
Han vil kunne spise med fingrene - lige nu hele hånden og måske 3 fingre, og i løbet af de næste par måneder vil han øve sig og vil begynde at kunne spise med tommel- og pegefinger. Lad ham endelig øve sig.
Det er også helt naturligt, at han først nu i 8 måneders alderen begynder at kunne finde ud af at tygge - og du skal naturligt have ham under opsyn, når du giver ham mad, ligesom du skal forsøge at give ham mad i en konsistens, som han kan styre. Du skriver, at han konsekvent afviser alt med klumper, og jeg vil derfor foreslå dig, at du forsøger at give ham mad i stykker, som han selv sidder og gnasker i, og den skemad som du giver ham lader du være cremet og blød. Så du på den måde hjælper ham med at finde ud af, at det han får med ske skal blot synkes, men det han får i hænderne, skal han arbejde mere med.
Det er vigtigt, at du giver ham små mængder af gangen, så han kan overskue måltidet. Det er bedre at han får 3 små hapsere og kan spise dem og du så følger efter med lidt mere, end at han tilbydes større mængder, som han så ender med at pille i og ikke kommer i munden, fordi det er for voldsomt.
Det er også godt, hvis du kan medtænke farver i måltidet, så han ikke kun får 3 små bidder frikadelle, men også får lidt kogt broccoli, ½ hårdkogt æg, et par godt kogte pastaskruer, lidt hindbær, kiwi eller lignende..
Madro er også vigtigt. Prøv at tage det roligt og se om han ikke kan spise lidt selv, hvis han har mulighed for det, og I ikke koncentrerer jer alt for meget om hans indtag. Han bliver naturligt mere og mere bevidst, så derfor også bevidst om, at når han lukker munden, drejer hovedet og skubber skeen væk, så gør det noget ved jer.. Prøv derfor at tage det roligt, selvom det er svært :)
Og ja - I må gerne nøde ham. At give ham madro er ikke det samme, som at I ikke gerne må opfordre ham til at smage og spise, tale postivit om maden og netop nogle gange ved at nøde ham give ham oplevelsen af, at det faktisk er meget lækkert og han derfor så spiser. Men det er naturligt en balance mellem at han både skal styre måltidet lidt selv, men samtidig også hjælpes til at spise, når det er spisetid. Her hjælper en dagsplan dog ofte også, og de faste spisetider vil også være med til at sikre, at han rent faktisk er sulten og parat til at spise, når I sætter jer til bords.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7-7.30: Havregrød eller du kan lave klatkager, grødpandekager eller lignende, som han selv kan spise, og du kan så følge efter med lidt grød eller frugtmos på en ske. Vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, som han selv kan sidde med og prøve at spise, frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt frugtmos (evt. fra klemtube), vand af kop.
Puttes til formiddagslur (uden flaske)
Frokost 11-11.30: Små bidder af frikadelle (kød eller fiskedelle), godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, kogte broccolibuketter, en kartoffelbåd fra ovnen (brug gerne rester fra aftensmaden), prøv også gerne med grøntsagsmuffins, som han selv kan sidde med og du kan så forsøge at følge efter med lidt grøntsagsmos. Prøv også med rugbrødshapere f.eks. med lidt leverpostej, men hvis han endnu ikke virker parat til dette, så vent lidt og prøv stadig med de forskellige andre ting i stedet. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost, som han selv kan sidde med. Giv også gerne lidt forskellig blød frugt og bær. Du supplerer med lidt frugtmos (evt. klempose), vand af kop.
(Skal ikke tilbydes flaske om eftermiddagen...)
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere jeres mad, - kød, fisk, kartofler, grøntsager, pasta, ris... kartoffelmos med millionbøf, pasta med kødsovs, boller i karry... Der skal gives mad i hånden, som han selv kan sidde og spise og gumle sig igennem, og du kan supplere med lidt mos. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får l lidt babymassage osv. for bedre at kunne finde ro til natten...
Tilbydes evt. lidt grød eller lidt moset banan og får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Drømmeflaske kan gives mere eller mindre i søvne, når I selv går i seng...
Når alt dette er sagt, så hold også fast i, at du har en dreng, som umiddelbart vokser fint og som trives. Din sundhedsplejerske siger, at alt er som det skal være, og du beskriver en dreng, som udvikler sig i rigtig fin og sund retning - og han lyder ikke til at mangle energi. Det lyder derfor som om, at han får det, han har behov for.. selvom jeg godt forstår, hvor frustrerende det må være for dig/jer :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske